måndag 6 december 2010

20101129/30 - Hemfärd

Efter frukost och packning hängde jag i poolen för sista gången. Jag och Lisa åkte med taxi till flygplatsen vid 12-tiden medan Anders och Jenny hade ett senare plan på kvällen. Vi åt på McDonalds på flygplatsen och gick igenom följande kontroller: biljettkontroll vid entrén till flygplatsen, säkerhetskontroll med röntgen av allt bagage precis innanför dörrarna, incheckning och avlämning av bagage, upp för trappan och sen betala flygplatsavgift eller vad det nu var (150000pengar), nästa anhalt immigration (borde kanske varit emmigration...) där det stämplades i passet, sen vänta lite innan man kunde gå till gaten där det var sedvanlig röntgen och kontroll av handbagage, därefter avkrävdes man sitt departurecard som man som tur var hade sparat efter immigration, sen sitta och vänta vid gaten och slutligen blev man av med sitt boardingcard och kunde gå ombord. 5 timmars väntan på Bangkoks flygplats förflöt i sakta mak på bl a Starbucks och sen med gratissurfande på iPhonen. Sen väntade 12 timmar på ett SAS-plan mot Köpenhamn tillsammans med uppskattningsvis 6-7 bebisar (och även en del vuxna). Det började precis så jobbigt som jag föreställt mig. Vi har redan haft en ganska lång dag och planet ska gå 00.25. Tiden går och pga nånting med luftrummet ovanför Pakistan och Afganistan blir vi försenade med 30-minuter, det är 30 grader varmt ute och nästan lika varmt i kabinen, samtidigt skriker minst 3 bebisar samtidigt och man vet att man ska spendera de närmsta 12 timmarna tillsammans... Men rätt som det var så var vi uppe i luften, det blev svalare och bebisarna somnade liksom jag och Lisa också. Fick iallafall några timmars sömn innan vi landade på Köpenhamns flygplats där det var -10 och snö. Mötte Anders och Jenny igen som kom med ett plan från Singapore. Vi hade sen samma flight till Göteborg. 8.10 på morgonen var det tänkt men själva tunneln som man ska gå på planet ifrån hade frusit så den gick inte att manövrera. När de löst det så saknades det kabinpersonal som kom på ett försenat plan från Bergen. en halvtimma försenat kom vi iväg, bjöds på vatten och landade. Anders pappa hämtade upp oss och körde mig och Lisa till Korsvägen. Det var riktigt skönt att vara hemma. Och eftersom man "missat" hela November och kylan/mörkret så känns det helt klart mysigt med vinter/kyla och julstämning!

20101128 - Sanur

Bläckfisksmak på chipsen, varför finns det inte i Sverige?

Tidigt frukost och sen ett varv på strandpromenaden. Därefter Bistro 95 igen och lite iskaffe/islatte. Uppdaterade bloggen med lite fler dagar. Anders köpte efedrin-medicin på en drugstore och sen gick vi hem till poolen igen. Letade efter ett matställe som skulle heta Char Ming för att äta lunch men det var inte där Lonely Planet sa att det skulle vara så då vandrade vi tillbaka norrut för Lisa mindes att hon sett namnet där och mycket riktigt låg det på ett helt annat ställe än LP visade. Hur som helst var det stängt så då blev det lunch på Bistro 95. Efter lunch en sväng och köpte lite öl och snacks. Jag tog ut ytterligare lite pengar så vi klarar oss fram till imorgon då vi åker hem. Bokade också bord inför kvällen på Massimo den helt fenomenala Italienska restautangen vi provat ett antal gånger nu. På eftermiddagen blev det mer pool och bokläsning. Läste ut ytterligare en bok, den femte för semestern. Det har varit en bra blandning. Två science fiction/fantasy: "Revolvermannen" och "De tre blir dragna". Två krimalromaner, en svensk och en utländsk: "Någon sorts frid" och "Dödens Kemi". Slutligen en Dan Brown-liknande, väldigt amerikansk roman: "Rule of Four". Samtliga lagom lättsmälta för en semester. På kvällen hängde vi i "vardagsrummet, drack öl och lyssnade på musik på Anders eminenta ljudanläggning. Avslutade med mat på Massimo igen, jag körde samma ostpasta som förra gången men även en ostförrätt med lufttorkad skinka. Avlsutade med efterrätter denna gång. Jag fick mig en Panna Cotta med blå sås. Jenny vann med sin chokladefterrätt, bittert.

20101127 - Sanur

Det blev nästan pinsamt när servitrisen fick ösa på parmesan på Anders mat i en kvart.

Upp tidigt och efter frukost gick vi till Hardy's som var ett stort varuhus som sålde kläder, souvernirer och mat. Hela stället var mer eller mindre utan AC så det var en varm upplevelse. När vi var klara drack vi ett gäng kalla drycker och åt varsin glass. På vägen tillbaka stannade vi trots det på Bistro 95 (samma ställe som vi Internetade på igår) och drack lite iskaffe/iste. Sen gick vi tillbaka till hotellet och poolade. Jag fixade med bilder och sen gick vi tillbaka till Bistro 95 och åt lunch och uppdaterade bloggen. På eftermiddagen var det poolhäng och öldrickning som övergick i öldrickning och bildöverladdning från allas kameror. På kvällen gick jag, Anders och Jenny till Massimo och åt svingod pasta och baby calzone. Tog en glass på vägen hem som vanligt.

20101126 - Sanur

Lyxpizza på Massimo

Uppdaterar blog från Bistro95 där de hade Internet. Vi är faktiskt lite brunare än det ser ut här.

Vår "apartment" på andra våningen.

Upp och packade vid 7 och frukost vid 8. Checkade ut och hängde lite vid poolen innan vi blev upphämtade vid 10-tiden. På väg till Scoot-kontoret fick vi se att det trots allt fanns lite av en by. Väl i Sanur fick vi skjuts till Palm Garden som var ett hotell i södra delen av Sanur som vi kollat in i reseguiden. Vi fick något som de kallade "Ambassador Suite" som var två sovrum med ett extra gemensamt rum med soffgrupp  och bord, dock hade det rummet bara tre väggar och ingen AC. Det fanns fläkt och vi hade bra utsikt över trädgården och poolen så det var rätt schysst ändå. Efter incheckning och förskottsbetalning var det lunchtid och vi gick hundra meter till en Italiensk restaurang som hette Massimo. Alla utan Lisa åt vedugnspizza, Lisa tog räkpasta. Allt var jättegott, antagligen bland det bästa vi ätit under Bali-resan. Efter lunchen gick vi till en pub som hade internet, jag fixade min tidsredovisning som jag så klart missat innan jag åkte. Jag antog iallafall att det var det eftersom de ringt två gånger och även mailat... Jag och Anders letade vatten innan vi gick tillbaka till Palm Gardens. På eftermiddagen hängde vi vid poolen innan det var dags för Massimo igen. Innan vi gick tog vi oss en Gin och Tonic. Jag har släpat runt på en flaska gin sen Japan men vi har senaste veckan varit utan kyl... På Massimo var det fullt med folk och de undrade om vi bokat plats när vi kom dit, efter 5 minuters väntan fixade de ett bord. Denna gånge blev det förrätt för mig och Anders och sen Risotto. Jenny åt skaldjurspastan som Lisa tog på lunchen och Lisa åt en tallrik med blandade förrätter. Till efterrätt tog vi jättegod glass som vi åt under promenaden hem.

tisdag 30 november 2010

20101125 - Lembongan

Frukt- och grönsaksmarknad. Anders är inte intresserad ;-)

Sjögrässkördande

Poolen där vi spenderar en hel del tid

Här en familj (minus pappan som var magsjuk och minsta barnet) som sålt allt de äger och ska resa så länge pengarna räcker.

Provar tungstensfiltret på blixten

Alltid lika hotfull när han lämnade över våra vattenflaskor.

Man samlade på baseballtröjor.

Inte värdens vackraste kort men här är vi framför recpetionen kvällen innan vi åkte tillbaka till "fastlandet".

Vid frukost kl 8 kom vår kapten och sa att snorklingsutflykten fick skjutas upp en timme till 9.20 pga att det var så lågt tidvatten. Punktligt kl 9.30 satt jag, Lisa och Anders (Jenny stannade hemma med en ond fot) på plats vid stranden men det visade sig vara "Bali-time" som gällde. Strax efter 10 kom vi iväg, förutom oss tre och kaptenen var en av våra engelska grannar med sin son med. Vi åkte till ett nytt ställe som "upptäckts" för några dagar sedan där det fanns goda chanser att se "Manta-Ray". Och efter att ha letat lite såg vi en från båten. Vi tog på oss utrustning och hoppade i. Det var två st på ca 10 m djup, men vattnet var klart så man såg dem tydligt. Efter en stark och god lunch som åts med händerna från ett palmblad snorklade vi lite i Crystal Bay igen. Under utflykten såg vi även delfiner och nån slags flygfisk. När vi kom tillbaka var Jenny rätt hungrig så vi gick ganska snart och åt lunch. På eftermiddagen låg vi i poolen och softade. Efter mycket smsande fram och tillbaka lyckades vi tillslut möta Anna Pontén som är i Bali i 6 veckor. De bodde i Mushrom Bay några km sydväst om oss så hon tog en moppe och kom på besök. De hade ingen pool så hon passade på att utnyttja vår. Tydligen hade många i hennes gäng problem med öronen för tillfället. Själv berättade vi om våra magar som fortfarande inte är helt ok ;-) Innan solen gick ner åkte hon tillbaka och vi gick till Scooby-Doo och åt pizza. Det var åskoväder runt om oss som stundtals lyste upp hela himlen men just över oss var det klart väder. I vår reception tog vi en gruppbild tillsammans med personalen. Imorgon åker vi tillbaka till "fastlandet" dvs Bali.

20101124 - Lembongan

Enkel sammanfattning: Frukost - pool - lunch - pool - middag.

20101123 - Lembongan

För varje säck får de $15 sägs det.