lördag 27 november 2010

20101121 - Lembongan

Vår kapten och Anders

Idag hade vi bokat en lite snorklingsutflykt. Efter en te och toastfrukost begav vi oss ut vid 8.30-tiden tillsammans med en kille från World Diving. Det var bara vi och vi fick ändå en ganska stor båt med ett uppsänt soltak. Först körde vi tunt revet som ligger utanför stranden där vi bor och fortsatte norrut. Några hundra meter från stranden på norrsidan av ön kastade vi ankar och hoppade i. De hade ny och bra utrustning, den enda som hade lite problem var Jenny med sina supersmå fötter. Hon fick använda ett par våtdräktsskor och sen grodfötterna på det vilket fungerade hjälpligt. Det var ett bra snorklingsställe och fullt med fiskar och koraller. Vår guide slängde i lite kex vilket så klart lockade dit stora stim med fiskar. Efter ca 30-40 min snorkling kände vi plötsligt hur vi började bli brända av brännmanetstrådar eller liknande. Det verkade dyka upp just efter några båtar åkt förbi men det kanske inte berodde på det. Vi var redo för nästa ställe. Upp i båten och vidare längs nordsidan av Lembongan. Det regnade lite på oss på väg till nästa snorklingsmål som var lite av en klippvägg, där botten ganska snabbt lutade mot större djup. Här var det inte lika gott om fisk och dessutom ganska strömt. Vi blev avsläppta och sen lade sig killen med båten lite utanför och väntade. Vi snorklade inte lika länge här utan åkte snart vidare mot det tredje och sista stället, Crystal Bay. Här skulle vi först gå iland och "relaxa" lite. Det gick ganska stora vågor och det var ganska spännande att få styr på båten så vi kunde gå iland. Stranden var ett par hundra meter lång inne i en vik, kokosnötspalmer på stranden. Men även nån form av byggnader plus ett stort till synes dött träd som reste sig högre en mycket av den andra vegetationen. Det fanns även lite andra männiksor här och det låg också ett gäng dykbåtar i bukten utanför. Väl iland såg vi att de hade några magra kossor och en del hönor som gick omkring under palmerna en bit från stranden. Det stora döda trädet verkade omgivet av några slags tempelbyggnader eller liknande. Vi stannade inte mer än nån kvart eftersom vi börjat bli hungriga och vädret var lite mulet. Vi fick lunch som vi åt med händerna. Maten var inslagen i palmblad. Ganska god och väldigt stark, det starkaste jag ätit här i Indonesien tror jag. Efter lunch snorklade vi det sista stället som var just i denna vik/bukt. Även här ganska gott om fisk och koraller men första stället var det bästa kom vi överrens om. Nu var vi på öns sydöstsidan och fortsatte runt sydvästsidan och hemåt igen. Man såg på många ställen hur strömt det var i vattnet och också hur karga vissa kustremsor var. Det var klippor rakt ner i vattnet där vågorna slog hårt. Minst sagt ej badvänligt! Väl tillbaka gick vi till poolen och hängde under soltaket och läste bok, drack Bintang, vatten och badade. Vid 16-tiden efter lite vila i den realtiva kylan på rummen hade vi bestämmt att vi skulle gå och äta men just då ösregande det. Jag och Lisa satt på några kuddar på vår lilla uteplats precis utanför dörren och tittade på när några ur personalen höll på att jobba med som möjligen kan vara dräneringen i leran.

Efter 20 minuter upphörde regnet och solen började komma tillbaka vi hittade Jenny och Anders på deras rum och gick till Scooby Doo och åt precis som igår. Det blev pizza för alla utom mig som åt fish and chips. På teven visades Eurosport och världscupen i längdskidor från Gällivare. Kändes lite underligt att sitta i värmen på stranden i solnedgången på Lembongan och kolla på skidåkning från Sverige. Personalen såg dock att vi var intresserade och bytte inte kanal. Ljudet var inte på utan istället var det hela Nirvanas MTV Unplugged skiva och därefter nån reggeaskiva som snurrade. Gick hemåt efter solnedgången och tog en öl på vårt eget ställe. Man märker på kvällen att det trots allt är en del västerländingar här, på dagen ser man dem inte för då är de ute och dyker/snorklar/badar/surfar men på kvällen dyker de upp igen.