torsdag 4 november 2010

20101031 Miraikan Science Museum och Alice Restaurang

Började dagen med japanska frukostbuffé, mycket skumma grejer som vi inte ens efteråt vet vad det var. Kunde iallafall identifiera lax, ris och misosoppa. Kryssade runt lite i tunnelbanan innan vi hoppade på den förarlösa monorailen ut till Miraikan som ska vara Japans bästa tenikmuseum. Det ligger på en konstgjord ö i Tokyo Bay. På vägen dit såg vi några japanska dansuppvisningar från tåget och vid stationen vi gick av var det nån slags billjudsträff. Mycket pimpade bilar.

Vi samlar på roliga skyltar. Här är en.
Här enkul skylt till. Även skyltar riktade till vuxna har en kul utformning

Efter att jag frågat guiden vid biljettautomaten på museet: "Will this work?" samtidigt som jag försökte mata in en 1000Yen-sedel i tron att jag hade en 10000Yen-sedel och hon tittade konstigt på mig så skyndade vi in. En hel del coola grejer såsom en stor mekanisk demonstration om hur internet fungerar. Man kunde skicka olika bokstäver till varandra, bokstäverna kodades binärt med olikfärgade kulor som sen rullade ut i ett virrvarr av metallrännor och tillslut hamnade på rätt station. Lite robotar, blandannat en med 8 hjul. Axlarna som hjulen satt på gick även att använda som ben. Vi hade först bokat plats till nån 3d-film om världsarv men hoppade det då vi fick reda på att det var 10-års jubileum för Asimo, den tuffaste humanoidroboten i världen. När han visade sig sjöng hela publiken Happy Birthday på "engelska". Ganska surrealistiskt. Efter lunch tog vi monorailen tillbaka och hoppade sen på vad vi trodde var Sobu-line mot Tokyo Edo Museum. Efter ett tag märkte vi att vår station inte fanns med på listan i vagnen så vi hoppade av på Tokyo huvudstation. Förvirringen var total (Lonely Planet hade inte ens med linjen på sin karta...) och tillslut drog vi tillbaka till hotellet eftersom klockan redan var 17 och museet stängde 17.30. Vi hann med att se Tokyo International Forum som var en tuff skeppsformad byggnad i glas och stål.

Hämtade nya krafter på hotellet och surfade upp en tuff restaurangkedja vi hört talas om: Diamond Dining. De har olika temarestauranger i Ginza. Vi siktade först på Vampire Café men efter att åkt upp till lobbyn på 5e våningen kom det inte nån personal på ett bra tag så vi gav upp och letade vidare efter Fantasy Dining: Alice. Här välkomnades vi av en tjen utklädd till Chesire Cat från Alice i Underlandet. Resten av personalen var utklädda på samma tema, dvs Alice och Mad Hatter. Men på vanligt japanskt manér så hade alla korta kjolar. Maten var också på Alice-tema, jag tog t ex en katt-dessert. Glass som såg ut som en katt med blinkande svans. Det var sjukt högljutt därinne med massor av japanska tjejer och några killar som pratade högt och skrattade mest hela tiden.

Efteråt promenerade vi runt i södra Ginza innan vi tog oss hem vid 23-tiden. På vägen hem träffade vi på en japanska man som frågade om vi ville att han skulle fota oss. Det ville vi så klart och sen ville han bli fotad med Lisa också vilket vi löste.